නිතර අසන ප්‍රශ්න 

1. යමෙකු උණ සමඟ හෝ නැතිව කැස්ස සහ සීතලෙන් පීඩා විඳිනවා නම් ඔහු/ඇය කුමක් කළ යුතුද?

       වහාම ළඟම ඇති සෞඛ්‍ය සේවා මධ්‍යස්ථානය වෙත යන්න, නැතහොත් ඔබේ ප්‍රදේශයේ PHI හෝ MOH දුරකථනයෙන් සම්බන්ධ වන්න.

2. මට COVID රෝගී සම්බන්ධතා ඉතිහාසයක් තිබේ නම් මම PCR හෝ RAT සිදු කරන්නේ කෙසේද? ක්‍රියාපටිපාටිය කුමක්ද?

PHI හෝ MOH හෝ ළඟම ඇති රෝහල අමතා ඔවුන්ගේ උපදෙස් පරිදි ඉක්මන් ප්‍රතිදේහජනක පරීක්‍ෂණයක් හෝ PCR පරීක්‍ෂණයක් කර ගන්න. එයට ප්‍රමාණවත් විවේකයක්, සජලනය සහ ඔබේ පවුලේ සාමාජිකයින්ගෙන් සහ අසල්වැසියන්ගෙන් වෙන්ව මුහුණු ආවරණ(Mask) භාවිතය.

3. COVID -19 සඳහා මා ධනාත්මක බව සොයා ගතහොත් මා කුමක් කළ යුතුද?

  • තත්ත්වය පිළිබඳව වහාම ඔබේ ප්‍රදේශය MOH හෝ PHI වෙත දැනුම් දෙන්න.
  • නිවසේ මූලික සත්කාර සැපයීම සඳහා ඔබව රෝහලකට යැවීම හෝ නිවසේ තබා ගැනීම ගැන MOH /PHI තීරණය කරයි.
  • ඔබව නිවසේ මූලික රැකවරණය යටතේ තබා ගැනීමට ඔවුන් තීරණය කරන්නේ නම්, ඔවුන් අවශ්‍ය තොරතුරු ලබා දෙනු ඇත.

ඔබේ තත්වය තක්සේරු කිරීමෙන් පසු ඔබව නිවාස මූලික කළමනාකරණ සත්කාර සඳහා ලියාපදිංචි කරනු ඇති අතර පසුව ඔබව වෛද්‍ය නිලධාරියෙකු වෙත පවරනු ඇත.

  • වෙන් කරන ලද වෛද්‍ය නිලධාරියා දිනකට 3 වතාවක් ඇමතීමෙන් ඔබව නිරීක්ෂණය කරයි. ඔබට එම වෛද්‍යවරයාගෙන් ඕනෑම ප්‍රශ්නයක් අසා පැහැදිලි කර ගත හැකිය.
  • ඔබට හුස්ම ගැනීමේ අපහසුව හෝ තෙහෙට්ටුව වැනි රෝග ලක්‍ෂණ තිබේ නම් ඔබේ වෛද්‍යවරයාට ඒ බව දැනුම් දෙන්න. ඔබට ඔබේ වෛද්‍යවරයා සම්බන්ධ කර ගැනීමට නොහැකි නම් එවැනි තත්ත්වයක් ඇති විට ළඟම ඇති රෝහල වෙත යන්න.

4. මාව ගෙදර මූලික සත්කාර කළමණාකරණය යටතේ තබා ඇත්නම්, මට එදිනෙදා කටයුතුවල නිරත විය හැකිද?

  • ඔබට සියුම් වැඩ කළ හැකිය. හැකිනම් ඔබට ස්පන්දන ඔක්සි මීටරයක් ​​සහ උෂ්ණත්වමානයක් නිවසේ තබාගෙන ඔක්සිජන් මට්ටම සහ උෂ්ණත්වය මැනිය හැකිය.
  • ඔබට හුස්ම ගැනීමේ අපහසුවක් හෝ ඔක්සිජන් සන්තෘප්තියේ මට්ටම 96% ට වඩා අඩු වීමක් දැනේ නම් වහාම වෙන් කළ වෛද්‍ය නිලධාරියාට දැනුම් දෙන්න.

       දුරකථනයෙන් රෝගීන් නොදැක නිවසේ මූලික රැකවරණය යටතේ සිටින පුද්ගලයින්ට ඖෂධ ලබා දෙනු ඇත. එසේ නම් ඔවුන්ගේ ප්‍රතිකාර ලබා ගන්නේ කෙසේද?

  • වෙන් කරන ලද වෛද්‍ය නිලධාරීන් විසින් ඖෂධ ලබා දෙනුයේ ඔබේ රෝග ලක්‍ෂණ සඳහා පමණි. ඔබට බෙහෙත් වට්ටෝරුව ළඟම ඇති ෆාමසියට යවා ප්‍රතිකාර ලබා ගත හැකිය. ඔබට කිසියම් සැකයක් ඇත්නම්, වෙන් කළ වෛද්‍ය නිලධාරියාගෙන් විමසන්න.

5. රෝහල් අධික ලෙස පිරී ඉතිරී යන විට, හදිසි සත්කාර පහසුකම් මිනිසුන් සොයා ගන්නේ කෙසේද?

  • 1999 හෝ දුරකථන අංක 247 ට අමතන්න.

6. මුලික රෝග අවධියකින් පසු පුද්ගලයෙකු රෝහලෙන් පිටව ගොස් නිවසේ රැකවරණය සඳහා උපදෙස් ලබා දී ඇත්නම් ආහාර රුචිය නැති වීම, නින්ද නොයාම සහ ශරීර වේදනාව වැනි රෝග ලක්‍ෂණ ඇති බව සොයාගෙන තිබේ. එවැනි අවස්ථාවලදී එම රෝගියාට අතරමැදි සත්කාර මධ්‍යස්ථානයකට ඇතුළත් කළ හැකිද?

  • 1999 අමතන්න හෝ සම්බන්ධතා ප්‍රදේශය PHI හෝ MOH. ඔවුන් ඔබට මඟ පෙන්වනු ඇත.

7. මට උණ, මල බුරුල් වීම, වමනය වැනි රෝග ලක්‍ෂණ ඇති විට වෛද්‍ය උපදෙස් පැතීමෙන්ඔවුන් PCR හෝ RAT සිදු කරන ලෙස යෝජනා කරති. එවැනි අවස්ථාවක අපි කුමක් කරන්නද?

  • එවැනි තත්ත්වයන් යටතේ ඔබ එම පරීක්ෂණ සිදු කළ යුතුයි. පෞද්ගලික අංශයේ සහ රජයේ අංශයේ විද්‍යාගාර වල පහසුකම් ඇත. ඔබට වෛද්‍ය නිලධාරියෙකුගෙන් බෙහෙත් වට්ටෝරුවක් ලබාගෙන පරීක්‍ෂණය කර ගත හැකිය.

8. අසල්වැසි නිවසේ සාමාජිකයින්ට COVID-19 ආසාදනය වී ඇති බව හඳුනාගෙන අනෙක් අය භීතියට පත් වූ විට, එවැනි අවස්ථාවක අපි කුමක් කරමුද? අප විසින් ගත යුතු පූර්වාරක්ෂාවන් තිබේද?

  • එම අසල්වැසියන් සමඟ ඔබට සමීප සබඳතාවක් නොමැති නම්, කරදර වීමට අවශ්‍ය නැත.
  • COVID-19 වැලදීඇති අයෙකු සමග සමීප සම්බන්ධතා යනු, ජීවත් වූයේ නම් හෝ මීටර් දෙකක් ඇතුළත විනාඩි 15 ක් හෝ ඊට වැඩි කාලයක්, බහු සම්බන්ධතා එම සම්බන්ධතාවයේ දී Mask පැළඳ සිටියේ නම් හෝ COVID-19 ඇති පුද්ගලයෙකුගේ බෝවන ශාරීරික තරල සමඟ සෘජුවම සම්බන්ධ වන්නේ නම් (උදා: බීම, පුද්ගලික සනීපාරක්ෂක අයිතම, සිගරට්, වාෂ්ප, ලිප්ස්ටික්, කෑම කන භාජන වැනි හවුලේ බෙදා ගත් අයිතම) හෝ COVID-19 ඇති පුද්ගලයෙකු සමඟ අතට අත දීම, වැළඳ ගැනීම, සිප ගැනීම හෝ ලිංගික ක්‍රියාකාරකම් වැනි රෝගියෙකු සඳහා කැස්ස හෝ කිවිසුම් යාම හෝ සෘජු සත්කාර සැපයීම.සමීප සම්බන්ධතා ලෙස සැලකීමෙන් ඔබව නිදහස් කිරීමට Mask පැළඳීම පමණක් ප්‍රමාණවත් නොවේ.

9. රෝගියෙකු රෝහලකට ගිය විට, හදිසි අවස්ථාවක් ලෙස සමහර රෝහල් වල තමන් අධික ලෙස පිරී ඇති බව පිළිගැනීම ප්‍රතික්ෂේප කරයි. එවැනි අවස්ථාවක එවැනි රෝගියෙක් සෞඛ්‍ය සේවා පහසුකම් සොයා ගන්නේ කෙසේද?

  • සාමාන්‍යයෙන් රජයේ රෝහල් වලට ඇතුළත් වීම ප්‍රතික්ෂේප කළ නොහැක, එවැනි තත්වයක් යටතේ රෝහල මඟින් ඔබට සෞඛ්‍ය සේවා පහසුකම් සලසා දිය යුතුය.

වැඩි විස්තර සඳහා 0117966366 දුරකථන අංකයට ඇමතිය හැක.

10. COVID රෝගීන් සඳහා ඔක්සිජන් අවශ්‍යතාවය ඉහළ මට්ටමක පවතින බව පැවසෙන අතර සමහර අය ඔක්සිජන් සිලින්ඩර් මිලදී ගෙන නිවෙස් වලම තබා ගනී. එහි කිසියම් සාධාරණ හේතුවක් තිබේද?

  • කොවිඩ් -19 තත්ත්වය යටතේ එය පිටුපස කිසිදු පදනමක් නැත. යමෙකුට හුස්ම ගැනීමේ අපහසුවක් ඇත්නම් සහ ඔක්සිජන් මට්ටම අඩු නම් (ස්පන්දන ඔක්සයිමීටරය භාවිතයෙන් මැනිය හැක) වහාම වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර ලබා ගත යුතුය.

11. එක් නිවසක් නිරෝධායනය යටතේ තබා තිබේ නම්, ඒවා අනෙක් අය විසින් වෙනස් කොට සැලකෙනු ඇත. මෙය මානසික තත්වයට බලපායි. එවැනි පුද්ගලයින් සඳහා මානසික සෞඛ්‍ය සහය ලබා ගන්නේ කෙසේද?

ඔබට මානසික සෞඛ්‍ය ආධාර සඳහා 1926 ඇමතිය හැකිය.